Digitale Geletterdheid implementeren

Na het vormen van een visie, beleid of toekomstplan moet dit gerealiseerd worden. Doordat wij goed weten wat er in de markt speelt en kennis hebben over digitale geletterdheid helpen wij scholen en besturen bij een efficiënte maar vooral effectieve implementatie van het beleid.

Wat kun je van ons verwachten?

Doordat het implementeren van Digitale Geletterdheid geheel afhankelijk is van waar jullie als school of bestuur heen willen is deze dienst maatwerk en volledig gericht op jullie als school of bestuur. We leveren deze dienst niet uitsluitend als aanvulling op het schrijven van een beleidsplan. Scholen of besturen kunnen ons ook inzetten om hun beleidsplan uit te rollen. We kunnen dan onder andere helpen met het inzetten van een vakleerkracht, trainingen, advies of het inzetten van een externe I-coach. Plan gerust een vrijblijvend adviesgesprek in.

Kunnen jullie ook advies geven over de aanschaf van hard- en software?

Ja, wij hebben een adviserende rol en tot ons expertisegebied behoren ook zaken zoals de aanschaf van hardware. Wij houden altijd rekening met wat de school nodig heeft en het beschikbare budget. Op basis daarvan brengen wij een advies uit voor bijvoorbeeld de aanschaf van een methode, hard- en software of andere gerelateerde zaken.

Wij beschikken zelf al over een methode digitale geletterdheid, kunnen jullie die ook gebruiken?

Wij kunnen werken met alle beschikbare methodes en lessen. Bij de start van elke samenwerking kijken we wat er al beschikbaar is binnen jullie school en proberen we dat zo veel mogelijk in te zetten. Wel zien we vaak dat de lessen uit één methode niet volledig volstaan en/of aansluiten bij de  wensen. Dit is de reden dat wij vooraf ook meekijken naar de kwaliteit van de lessen en indien nodig ons eigen lessen, ideeën en verhaal aan de methode toevoegen.

Wij zijn benieuwd naar wat jullie van ons plan vinden, kunnen we dat met jullie bespreken?

Leuk, dit kunnen we zeker doen. Daar leent onze Inspiratiesessie zich goed voor. Tijdens deze meeting kijken we naar wat er momenteel staat en geven we direct ons advies en bruikbare tips waarmee jullie direct aan de slag kunnen. Mochten jullie interesse hebben in deze dienstverlening, neem contact met ons op en wij komen vrijblijvend even langs op jullie school.

Wij hebben geen binnenschoolse ict’er is dit iets waarbij jullie kunnen helpen?

Wij bieden ict ondersteuning op afstand. Dit doen wij bij scholen die zelf geen ict’er hebben maar het wel fijn vinden dat, indien er zich problemen voordoen, problemen snel en netjes worden verholpen. We kijken naar de behoefte en kunnen op basis daarvan een voorstel maken. Naast het overnemen van de ict ondersteuning bieden we ook begeleiding aan bovenschoolse ICT-coördinatoren.

We zouden graag meer willen doen met digitale geletterdheid. Echter hebben we de financiële middelen niet. Kunnen jullie helpen bij een subsidieaanvraag?

Wij ondersteunen scholen bij het aanvragen van subsidies om het domein digitale geletterdheid te implementeren. Wij hebben door onze ervaring toegang tot verschillende kanalen die mogelijk een subsidie kunnen verlenen voor een goede start. Neem vooral contact met ons op om de mogelijkheden hiervan te bespreken

Wanneer je voor toekomstbestendig onderwijs gaat maar je hebt op het gebied van digitale geletterdheid niet de nodige skills in huis…dan bel je Dé Codeerschool! Zij maakten voor ons een realistisch en haalbaar beleidsplan op maat. Wij gingen van DG-druk naar DG-ondersteuningsgeluk!

Ellen Brand
De Watermolen

Benieuwd naar de mogelijkheden voor digitale geletterdheid?