Manon
Geschreven door: Manon Knoop
7 oktober 2024

Tips voor gezond schermgebruik in het onderwijs

In een wereld waarin we steeds meer tijd achter de schermen doorbrengen, is het vinden van balans belangrijker dan ooit. Tijdens de Week van de Mediawijsheid 2024 staat dit jaar het thema gezond schermgebruik centraal. Deze week biedt een uitgelezen kans om bewust en slim om te gaan met de digitale wereld. Gezond schermgebruik vormt een essentieel onderdeel van digitale geletterdheid, en wij zetten ons in om scholen te ondersteunen in het vinden van die balans​.

Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen niet alleen digitale vaardigheden ontwikkelen, maar ook bewust en gezond met schermen omgaan? Wij geloven dat digitaal vaardige leerlingen niet alleen weten hoe ze technologie gebruiken, maar ook wanneer en waarom ze het inzetten. Gezond schermgebruik maakt daarom integraal onderdeel uit van digitale geletterdheid​​, en krijgt een prominente plaats in de Week van de Mediawijsheid.

Wij zien technologie niet als doel op zich, maar als een krachtig middel om creativiteit, innovatie en leren te bevorderen. Gezonder schermgebruik zien wij als slimmer schermgebruik. We geven je in deze blog tips voor gezond schermgebruik in het onderwijs.

Onderwijs en gezond schermgebruik

In veel discussies over schermgebruik ligt de focus op het thuisfront: ouders die kinderen zouden moeten begeleiden in hun schermtijd. De realiteit laat echter zien dat we er niet altijd op kunnen vertrouwen dat dit gebeurt, dat ouders over de juiste kennis beschikken, of dat zij als rolmodellen op dit gebied fungeren. In het onderwijs valt er daarom veel winst te behalen. Leerkrachten kunnen een cruciale rol spelen in het aanleren van gezonde schermgewoonten. Wij ondersteunen scholen bij het integreren van technologie op een manier die de balans bewaart tussen digitale tools en welzijn. Technologie moet een middel zijn om lessen te verrijken, niet om af te leiden.

Voorbeeld uit de praktijk: bij scholen waar we mee samenwerken wordt schermgebruik bewust afgewisseld met unplugged. Hierdoor blijft de focus op het leerdoel, terwijl technologie ondersteunend werkt​.

Concrete tips en tools

Als dé expert in digitale geletterdheid adviseren wij scholen en leerkrachten over slimme manieren om schermgebruik te monitoren en gezonde gewoonten te stimuleren. Hier zijn enkele tools die direct toepasbaar zijn in de klas:

1. Time trackers – apps zoals RescueTime helpen leerlingen bewust te worden van hun schermtijd.
  2. Digitale detoxmomenten – stimuleer leerlingen om bewust offline momenten te creëren, bijvoorbeeld door werkblokken zonder scherm te introduceren.
  3. Coöperatief leren – projecten waarbij teamwork centraal staat, helpen de schermtijd op natuurlijke wijze te reduceren​​.

Ons advies? Maak schermgebruik een onderdeel van een grotere leerervaring en bevorder afwisseling tussen digitale en fysieke activiteiten.

Zelfregulering: leerlingen stimuleren

Een belangrijk doel van digitale geletterdheid is het bevorderen van zelfregulering. In plaats van externe controle door ouders of leerkrachten, geloven wij in het stimuleren van leerlingen om zelf gezonde keuzes te maken omtrent hun technologiegebruik. Dit betekent dat zij leren herkennen wanneer het tijd is om een pauze te nemen, en hoe ze technologie kunnen inzetten voor productieve en creatieve doeleinden. Zo worden leerlingen digitaal vaardig én digitaal bewust.

Best practices

Dé codeerschool werkt nauw samen met scholen in heel Nederland en biedt diverse oplossingen om schermgebruik meer in balans te brengen. Zo heeft een van onze partners, een basisschool in Utrecht, het concept ‘schermvrije vrijdag’ ingevoerd. Dit initiatief draagt niet alleen bij aan meer focus tijdens de lessen en maar versterkt de betrokkenheid van leerlingen bij offline activiteiten zoals kunst en spel. Voorbeelden als deze tonen hoe scholen slim omgaan met schermgebruik. Dit betekent echter niet dat schermtijd op zich ‘fout’ is, maar dat het bewust inzetten ervan essentieel is.

Gezond schermgebruik is onlosmakelijk verbonden met digitale geletterdheid. Als dé codeerschool richten wij ons niet alleen op het ontwikkelen van digitale vaardigheden, maar ook op het bevorderen van een bewuste en verantwoorde omgang met digitale technologie. Door leerkrachten te ondersteunen met maatwerkoplossingen en tools, streven wij naar een toekomst waarin scholen klaar zijn voor de digitale wereld, met gezonde, zelfregulerende leerlingen aan het roer​.

Wil je meer weten over hoe wij jouw school kunnen helpen met de implementatie van digitale geletterdheid? Download het whitepaper of maak direct een (bel-)afspraak met één van onze experts!

Blog

Laat je inspireren en ontwikkelen met onze verhalen, informatie, tips en actualiteiten.

leerling oefent digitaal gezond schermgebruik in de klas
Leraar helpt leerlingen met digitale geletterdheid op een laptop in de klas, gericht op het ontwikkelen van mediawijsheid.
Klaslokaal les school digitale geletterdheid_891018388
Microbit digitale geletterdheid programmeren school_891638731