Waarom is kunstmatige intelligentie belangrijk voor leerlingen?
AI is overal om ons heen. Kunstmatige intelligentie vind je bij het vak digitale geletterdheid het onderwijs, het zit in YouTube-aanbevelingen, Google-zoekopdrachten en de navigatie-apps die ouders gebruiken om naar school te rijden. Maar hoeveel begrijpen jouw leerlingen van deze technologie? Veel leerlingen zien AI als vanzelfsprekend zonder te beseffen hoe het werkt of hoe het hun keuzes beïnvloedt.
Praktisch voorbeeld voor de klas: laat leerlingen op verschillende apparaten dezelfde zoekopdracht invoeren, bijvoorbeeld “leukste dierentuinen”. Bespreek met hen waarom de resultaten verschillen. Laat zien hoe AI gepersonaliseerde keuzes maakt op basis van eerdere zoekgeschiedenis. Vraag hen wat dat betekent voor de objectiviteit van deze informatie.
Met dit soort eenvoudige experimenten leren leerlingen dat AI geen neutraal hulpmiddel is, maar keuzes maakt op basis van data. Zo krijgen ze inzicht in hoe algoritmes werken en hoe ze informatie beter kunnen beoordelen.
Welke vaardigheden in kunstmatige intelligentie (AI) hebben leerlingen nodig?
Om goed voorbereid te zijn op een toekomst waarin kunstmatige intelligentie een grote rol speelt, hebben leerlingen drie belangrijke vaardigheden nodig. Deze sluiten aan bij de nieuwste conceptkerndoelen van het SLO rondom digitale geletterdheid.
Computational thinking en AI:
Computational thinking is het logisch leren oplossen van problemen. Stel je een rekensom voor die een leerling zo moet uitleggen dat een computer hem kan begrijpen. Hoe breek je een complex probleem op in kleine, behapbare stappen? Dit helpt leerlingen niet alleen om technologie te begrijpen, maar ook om creatieve oplossingen te bedenken.
Oefening voor in de klas: laat leerlingen een eenvoudig algoritme ontwerpen, bijvoorbeeld de stappen om een boterham met hagelslag te maken. Schrijf deze stappen op en voer ze letterlijk uit in de klas. Laat zien wat er misgaat als ze een stap vergeten of onduidelijk zijn. Zo leren leerlingen hoe belangrijk het is om logisch en precies te denken – net zoals een computer werkt. Kunstmatige intelligentie vind je in het onderwijs:
Aansluiting met SLO-domeinen:
- Creëren met digitale technologie: dit soort opdrachten geeft een basis voor het later ontwikkelen van digitale producten.
- Programmeren: het ontwerpen van een stappenplan lijkt sterk op de basisprincipes van programmeren.
Datawijsheid en AI:
AI werkt met data, en leerlingen delen vaak ongemerkt veel informatie via apps en sociale media. Leer hen kritisch kijken naar de gegevens die ze prijsgeven en begrijpen hoe bedrijven deze data gebruiken.
Oefening voor in de klas: laat leerlingen een privacy-check doen op hun favoriete apps of websites, zoals een spel dat ze vaak spelen. Vraag: “Welke gegevens vragen ze van je?” en “Waarom zou een bedrijf dat willen weten?” Bespreek vervolgens hoe deze data wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor advertenties op TikTok of Instagram.
Aansluiting met SLO-domeinen:
- Data: dit leert leerlingen data te analyseren en kritisch te bekijken.
- Veiligheid en privacy: het helpt hen bewust om te gaan met wat ze online delen.
Kritisch nadenken over technologie en AI:
AI bepaalt steeds vaker wat we zien en doen. Denk aan video’s op TikTok of aanbevelingen op Netflix. Het is belangrijk dat leerlingen begrijpen hoe deze algoritmes werken en welke invloed ze hebben op hun keuzes.
Oefening voor in de klas:
Laat leerlingen onderzoeken welke video’s of spelletjes in hun YouTube Kids-aanbevelingen staan. Vraag: “Waarom denk je dat juist deze filmpjes worden aanbevolen?” en “Wat zegt dat over jou?” Bespreek daarna hoe bedrijven deze voorkeuren gebruiken om je meer te laten kijken.
Aansluiting met SLO-domeinen:
- Artificiële intelligentie (AI): dit geeft inzicht in hoe AI beslissingen neemt.
- Digitale technologie, jezelf en de ander: leerlingen reflecteren op hoe technologie hen beïnvloedt en wat dat betekent voor anderen.
Hoe kan dé codeerschool scholen helpen met kunstmatige intelligentie (AI) en digitale geletterdheid?
Bij dé codeerschool hebben we een praktische aanpak ontwikkeld om AI en digitale geletterdheid begrijpelijk en toepasbaar te maken in de klas. Onze ondersteuning omvat o.a.:
- Workshops voor leerkrachten: hoe AI en digitale geletterdheid te integreren in lesmethodes.
- Voorbeeldlessen: eenvoudige, praktijkgerichte lessen over AI die aansluiten bij de dagelijkse belevingswereld van leerlingen.
- Visie- en beleidsvorming: we helpen scholen AI op te nemen in hun schoolplan, afgestemd op de specifieke doelen en behoeften van de school.
Met onze aanpak maken we kunstmatige intelligentie (AI) toegankelijk en praktisch voor zowel leerkrachten als leerlingen door het vak digitale geletterdheid te integreren in het onderwijs.
AI is niet alleen de toekomst, maar inmiddels een realiteit. Door jouw leerlingen nu te leren hoe kunstmatige intelligentie werkt, geef je ze inzicht en handvatten voor de wereld van vandaag én morgen. Met de ondersteuning van dé codeerschool wordt het eenvoudig om digitale geletterdheid en AI op een praktische en begrijpelijke manier in je lessen te integreren. Plan een vrijblijvend adviesgesprek in, of meld jouw klas aan voor Microsoft Dream Space!