Denk aan een generieke checklist digitale vaardigheden voor leerkrachten: waar de een zich volledig bekwaam voelt na het aanvinken, blijft de ander onzeker omdat er belangrijke nuances missen die voor het vak essentieel zijn. Het resultaat? Een verwarrend en vaak onbetrouwbaar beeld van de werkelijke digitale vaardigheden van de leerkracht.
Vind hier meer over het Dunning-kruger-effect.
De stelling “in staat zijn om samen met kinderen een algoritme te schrijven” is een duidelijk voorbeeld. Hoewel deze stelling op papier goed klinkt, is het de vraag wat dit écht betekent in de dagelijkse lespraktijk. Wat betekent “in staat zijn”? Welke vaardigheden van de leerkracht hangen hiermee samen? En hoe hoor je het schrijven van een algoritme toe te passen op verschillende onderwijsniveaus?
Is een stelling in de checklist écht relevant en is deze wel alles omvattend?
Digitale geletterdheid start bij onderbouwde inzichten
Checklist-methoden lijken handig, maar ze missen vaak de onderbouwing en verdieping om écht waardevol te zijn in de praktijk. Checklists kunnen leiden zo tot zelfoverschatting en zelfonderschatting en maakt de checklist digitale vaardigheden onbetrouwbaar. Ze bieden bijvoorbeeld geen onderscheid tussen onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Leerkrachten in de onderbouw benaderen algoritmen op een ander niveau en op een andere manier, bijvoorbeeld met pijlen, terwijl in de bovenbouw vaker met block based code wordt gewerkt. Dit soort nuances maken een wereld van verschil voor een leerkracht.
De checklists verwarren en bieden geen realistisch inzicht. Ze raken niet aan de nieuwe concept kerndoelen digitale geletterdheid en de behoefte van de school. Wat is écht het nut van deze checklists?
Onze aanpak: diepgaand inzicht met de nulmeting, 360 graden ICT-vaardighedenscan en whitepaper digitale geletterdheid
Bij ons draait het niet om oppervlakkige vinkjes, maar om een geobjectiveerde analyse die écht inzicht geeft. Daarom gebruiken wij een nulmeting en een uitgebreide 360 graden ICT-vaardighedenscan, die tevens rekening houdt met actuele conceptkerndoelen en toegespitst wordt op de behoeften van de school per bouw. Met deze maatwerk aanpak brengen we ‘gap’ in kaart tussen huidige vaardigheden, de behoeften van de school en de vereisten volgens de concept kerndoelen digitale geletterdheid.
De checklist in de whitepaper van dé codeerschool focust niet op de vaardigheden van leerkrachten zelf, maar biedt een bewezen, stapsgewijze aanpak om digitale geletterdheid succesvol op scholen te implementeren. Deze aanpak is gebaseerd op de 8 stappen van Kotter. Je kunt een fase afvinken zodra deze volledig is afgerond, omdat elke stap voortbouwt op de vorige. Het doorschakelen zonder een fase goed af te ronden ondermijnt het proces en vergroot de kans op weerstand en een gebrek aan duurzaamheid in de implementatie.
Wil jij jouw werkelijke vaardigheden in digitale geletterdheid blootleggen?
Wil je weten hoe jouw vaardigheden écht aansluiten bij de de concept kerndoelen en behoeften van jouw school? Vraag via jouw ICT-coördinator of directeur onze gratis nulmeting digitale geletterdheid aan of ga voor de uitgebreide 360 graden ICT-vaardighedenscan voor onderbouwd inzicht. Neem gerust contact op voor een adviesgesprek.