Kerndoel A4: data

Kerndoel data valt onder domein ‘kennis & vaardigheden’.

De leerling moet in staat zijn om het gebruik van data en dataverwerking te verkennen.

Wat houdt het in?

Bij het kerndoel ‘data’ kan gedacht worden aan:

• Een digitaal overzicht maken van favoriete huisdieren van leerlingen in de klas. Daaruit een lijst samenstellen van de drie populairste huisdieren. Kunnen we hieruit conclusies trekken over de populariteit van deze drie huisdieren in heel Nederland?
  • Voorbeeld bespreken van het gebruik van data bij het oplossen van misdaden (camerabeelden gecombineerd met gsm-gegevens)
  • Beseffen dat data verzameld worden via formulieren op websites of door gebruikersinvoer op social media, door sensoren in apparaten zoals smartphones en smartwatches of door camera’s in openbare ruimtes.

Lesplan digitale systemen

Een globaal voorbeeld van een lesplan voor een les:

Les: groei van plantjes.

Activiteit: praktisch onderzoek en discussie.

Materiaal: plantjes, water, meetinstrumenten, computers/laptops.

Opdracht: houd gedurende een week de groeigegevens van een plantje bij en verwerk deze in een digitaal systeem. Trek conclusies over de optimale hoeveelheid water voor de groei van het plantje.

Meer weten?

Neem contact op met onze experts digitale geletterdheid en laat je tijdens een vrijblijvend advies gesprek adviseren over een geschikte aanpak en passende lessen voor jouw specifieke behoeften!