Digital Monday

Leerkrachten en schoolleiders worstelen met uiteenlopende vragen over digitale geletterdheid. Deze vragen beantwoorden wij in Digital Monday.

Digital Monday is te zien op onze social media-kanalen Instagram, LinkedIn en Youtube. Abonneer je of volg ons, en mis nooit de laatste edities!

Ook een vraag stellen? Stuur hem in! Je leest hieronder hoe je dat doet.

Over Digital Monday

Digitale geletterdheid wordt een nieuw kernvak in het primair en voortgezet onderwijs. Volgens de prognose van het SLO zal dit vak in 2025/2026 verplicht worden. Scholen moeten zich daarom nu al voorbereiden op deze overgang.

Leerkrachten en schoolleiders hebben moeite met de implementatie en de beschikbare informatie over dit vak. Vragen die opkomen, zijn:

• Wat is mijn rol als leerkracht?
  • Wat moet ik weten over digitale geletterdheid? En wat is overbodig?
  • Wat vertel ik de leerlingen wel of niet?
  • Moet ik de stof volledig beheersen?
  • Hoe beoordeel ik de betrouwbaarheid van een website?

Deze en andere vragen komen aan bod tijdens Digital Monday. Zo krijgen scholen meer inzicht in digitale geletterdheid en bouwen ze meer vertrouwen op rondom deze onderwerpen.

Elke maandagochtend delen we in één minuut een kant-en-klaar antwoord van Dé Codeerschool op één van jullie vragen.

Ook een vraag insturen?

Ben jij docent en heb je een interessante vraag over digitale geletterdheid op school? Dan nodigen we jou uit om een eigen vraag in te sturen!

Lees daarvoor de richtlijnen.

Richtlijnen insturen

Neem je vraag op met je telefoon en let daarbij op de volgende punten:

• Film verticaal in goede resolutie.
  • Let op het geluid, neem niet op in een lawaaierige omgeving.
  • Houd de camera stabiel, bijvoorbeeld door deze ergens tegenaan te zetten.
  • Zorg ervoor dat je goed verstaanbaar bent.
  • Zorg dat je vraag maximaal 10 seconden duurt.

Stuur je video in via een van de volgende kanalen, of upload het:

Vergeet niet je voornaam en de klas waarin je lesgeeft te vermelden. Dan beantwoorden wij jouw vraag binnenkort en delen we deze via onze social media kanalen!

Abonneer je alvast op onze kanalen om op de hoogte te blijven van andere vragen!

Voorbeeld vragen

Wil je een vraag stellen maar heb je geen inspiratie? Wij hebben hieronder een aantal vragen genoteerd die we geregeld uit het veld krijgen.

• Waarom is digitale geletterdheid belangrijk voor leerlingen van vandaag?

• Jongeren zijn van nature toch al digitaal geletterd?

• Wanneer wordt DG verplicht voor het basis- en voortgezet onderwijs?

• Hoe kunnen we ons goed voorbereiden op het digitale geletterdheid?

• Hoe kunnen we het beste digitale geletterdheid integreren?

• Hoe kunnen we het beste digitale geletterdheid als los vak aanbieden?

• Waarom is het belangrijk om een visie te hebben op digitale geletterdheid

• Hoe krijgen we inzicht in de digitale vaardigheden van ons team

• Als mijn leerlingen tijdens de les op de tablet naar youtube kijken, is dat dan ook DG?