c2d6e1d5f033f87cb8b7fa731520cb0c
Geschreven door: Yves Deen
15 mei 2024

Leerlingen leren programmeren. Dit zijn onze favoriete tools en leermiddelen

Tijdens onze workshops bij MS Dream Space willen we leerlingen in het basisonderwijs kennis laten maken met programmeeronderwijs. Onderwijs waarin leerlingen met behulp van computationele denkstrategieën leren nadenken over de vraag hoe je een probleem kunt oplossen met behulp van een computer. Wij zien dat leerkrachten het programmeeronderwijs vaak moeilijk vinden, maar er zijn tools en hulpmiddelen die het makkelijker maken. Zie hieronder onze favoriete manieren om leerlingen in het basisonderwijs te leren programmeren.

Ko de Kraker

Een boeiend zelfsturend spel dat vanaf groep 5 ingezet kan worden, waarbij leerlingen stapsgewijs leren denken. Dit is een essentiële vaardigheid bij programmeren en helpt leerlingen op een speelse manier kennis te maken met de basis van het programmeren.

Ozobot

Een kleine, programmeerbare robot die al vanaf de kleuters inzetbaar is en goed te verweven is in bestaande vakken. De Ozobot maakt gebruik van kleurcodes om programmeerconcepten te vereenvoudigen en die kinderen op papier kunnen tekenen of digitaal via een app.

Smart life met CT-3000

De programmeer-tool waarbij het gaat over het inzetten van technologie om je leven makkelijker te maken, ontwikkeld voor de bovenbouw. Leerlingen oefenen met programmeerprincipes, zoals ‘IF-THEN’ om bijvoorbeeld de radio aan te zetten als je om 7.00 moet opstaan. Een leuke reeks aan lessen met als klap op de vuurpijl ‘hack het digibord’…

Micro:bit

Leuke manier om net wat verder te gaan met programmeren en een alternatief voor (Scratch). Dit kleine apparaatje biedt een hands-on ervaring voor leerlingen om fysieke projecten te programmeren, wat een uitstekende brug vormt naar meer geavanceerde programmeerconcepten.

Code.org

Een laagdrempelige manier om programmeren met blokken in te zetten van de onderbouw zonder account. Van lesmateriaal voor beginners tot JavaScript Tools voor het VO, waar leerlingen zelf mee aan de slag kunnen. Handig voor op de weektaak!

Sphero Bolt

Een geavanceerde, app-gestuurde robotbal die programmeren en spelen combineert en geprogrammeerd kan worden met behulp van Scratch of JavaScript. Een uitstekende tool gemaakt voor zowel midden en bovenbouw!

WebTinq

Een gratis gebruiksvriendelijke HTML-editor speciaal ontworpen voor kinderen om webpagina’s te bouwen en direct te publiceren. Leuk om thuis te laten zien!

Photon

Deze educatieve robot introduceert spelenderwijs belangrijke programmeer- en probleemoplossende vaardigheden door middel van interactieve spelletjes en activiteiten.

Elk van deze tools en hulpmiddelen draagt bij aan de ontwikkeling van cruciale vaardigheden zoals kritisch en probleemoplossend denken. Ze vormen niet alleen een aanvulling op de bestaande curriculum, maar bieden ook essentiële vaardigheden die leerlingen nodig hebben in zowel de digitale wereld van vandaag als die van morgen.

Echter, dit is slechts een selectie van onze favoriete leermiddelen. Het totale aanbod van tools en hulpmiddelen binnen het programmeeronderwijs is vele malen groter. Het kan daarom lastig zijn om een keuze te maken welke vorm best past binnen het onderwijs op jouw school. We helpen je graag bij het maken van de juiste keuze.

Ben je klaar om de stap te zetten naar innovatief onderwijs? Plan een een gratis adviesgesprek in!

 

Blog

Laat je inspireren en ontwikkelen met onze verhalen, informatie, tips en actualiteiten.

een robot als voorbeeld van kunstmatige intelligentie (AI) in de klas
kunstmatige intelligentie (AI) als adaptief leermiddel bij een leerling op school
Ex leerkracht stimuleert lesgeven in digitale geletterdheid en geeft het voorbeeld bij het implementatietraject
Beperkingen checklist digitale geletterheid