Wat is digitale geletterdheid en waarom is het belangrijk in het onderwijs?
Digitale geletterdheid in het onderwijs gaat veel verder dan alleen het gebruik van een computer. Het omvat essentiële vaardigheden zoals ICT-vaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computationeel denken (Kennisnet, 2023), die inmiddels in 9 nieuwe conceptkerndoelen zijn gedefinieerd. Volgens het Ipsos-onderzoek scoren Nederlandse leerlingen significant lager dan hun internationale leeftijdsgenoten op computationeel denken – denk hierbij aan stapsgewijs denken en programmeren – een vaardigheid die steeds relevanter wordt in onze digitaliserende wereld (Ipsos, 2024). Onder andere op basisschool Al Wafa in Amsterdam zagen we dat leerlingen door onze trajecten niet alleen hun digitale vaardigheden verbeterden, maar ook hun zelfvertrouwen zagen groeien. Benieuwd hoe jouw school digitaal vaardige leerlingen opleidt? Wij begeleiden je stap voor stap.
Zo overbrug je de kloof tussen theorie en praktijk bij digitale geletterdheid in het onderwijs
Hoewel veel scholen erkennen dat digitale geletterdheid cruciaal is, blijkt uit het Ipsos-onderzoek dat het daadwerkelijk implementeren van de leerlijn digitale geletterdheid achterblijft. Slechts een klein percentage scholen besteedt structureel aandacht aan computationeel denken en programmeren (Ipsos, 2024). Leraren geven aan dat ze onvoldoende ondersteund worden bij het integreren van technologie in hun lessen, wat leidt tot een kloof tussen de theorie en de praktijk (Lauricella, Wartella, & Rideout, 2015). Download de whitepaper voor tips en tools!
Dé codeerschool biedt op maat gemaakte trajecten om scholen te helpen deze kloof te overbruggen. Onze experts begeleiden en ontzorgen scholen bij het ontwikkelen van een effectieve visie en strategie die aansluit bij hun unieke behoeften, en bieden ondersteuning bij de implementatie van digitale geletterdheid.
De impact van digitale geletterdheid op leerprestaties
Uit diverse onderzoeken blijkt dat leerlingen die digitale vaardigheden ontwikkelen, niet alleen beter presteren op school, maar ook beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt (Twenge & Campbell, 2018). Digitale geletterdheid vergroot het zelfvertrouwen en verbetert het probleemoplossend vermogen van leerlingen (Hale & Guan, 2015). Daarnaast draagt het bij aan meer gelijke kansen in het onderwijs en de arbeidsmarkt, vooral voor leerlingen uit minder bevoorrechte omgevingen (Participation, 2021).
Oplossingen op maat voor scholen: hoe dé codeerschool ondersteuning biedt voor het succesvol implementeren van digitale geletterdheid
Bij dé codeerschool geloven wij dat digitale geletterdheid dé cruciale bouwsteen is voor de toekomst van elk kind omdat digitale vaardigheden daarin cruciaal zijn. De grondwet stelt dat elk kind recht heeft op goed onderwijs (United Nations, 1989; Burgerlijk Wetboek, Boek 1, artikel 247), en daar dragen wij aan bij. Onze maatwerktrajecten helpen scholen een toekomstbestendige visie te realiseren door de leerlijnen digitale geletterdheid succesvol te implementeren. We bieden ondersteuning van A tot Z, waardoor leerkrachten worden ontzorgd en leerlingen optimaal worden voorbereid op een digitale toekomst.
Waarom scholen juist nu moeten investeren in digitale geletterdheid
Het Ipsos-onderzoek benadrukt de urgentie van directe actie. Scholen die investeren in digitale geletterdheid, dragen bij aan gelijke kansen voor hun leerlingen en bereiden hen voor op een steeds digitalere arbeidsmarkt (Ipsos, 2024). Het is nu tijd voor scholen om een duidelijke visie te ontwikkelen en te investeren in digitale vaardigheden om ervoor te zorgen dat hun leerlingen klaar zijn voor de toekomst.
De tijd om in digitale geletterdheid te investeren en te implementeren is nu!
De recente cijfers onderstrepen de noodzaak van onmiddellijke actie. Scholen kunnen niet langer wachten om het onderwijs klaar te maken voor morgen en zo hun leerlingen klaar te stomen voor de toekomst.
Waarom nu investeren in digitale geletterdheid?
- Een betere voorbereiding op de arbeidsmarkt voor de toekomst van de leerlingen
- Meer gelijke kansen voor je leerlingen
- Ontzorg je team met praktische, bewezen oplossingen en maatwerk
Wil jij jouw leerlingen optimaal voorbereiden op hun toekomst met het vergroten van hun digitale vaardigheden en bijdragen aan kansengelijkheid? Dé codeerschool biedt op maat gemaakte oplossingen voor jouw situatie.
Vraag vandaag nog het startpakket aan om te ontdekken wat jouw school nog nodig heeft en hoe wij jouw school kunnen ondersteunen bij de implementatie van digitale geletterdheid.
Bronnen:
- Hale, L., & Guan, S. (2015). Screen time and sleep among school-aged children and adolescents: A systematic literature review. Sleep Medicine Reviews, 21, 50-58. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2014.07.007
- Ipsos. (2024). Nederlandse scholieren scoren onder het basisniveau digitale geletterdheid. Retrieved from https://www.ipsos-publiek.nl
- Kennisnet. (2023). Digitale geletterdheid in het onderwijs. Retrieved from https://www.kennisnet.nl
- Lauricella, A. R., Wartella, E., & Rideout, V. (2015). Young children’s screen time: The complex role of parent and child factors. Journal of Applied Developmental Psychology, 36, 11-17. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2014.12.001
- ParticipACTION. (2021). The role of the family in physical activity. Retrieved from https://www.participaction.com
- United Nations. (1989). Convention on the Rights of the Child. Retrieved from https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child ; Burgerlijk Wetboek, Boek 1, artikel 247
- Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, 271-283. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003