Hoe het Mozaïek samen met dé codeerschool werkt aan digitale vaardigheden.
Voorbereiden op de toekomst
“Als je niet kunt lezen of schrijven, ben je een analfabeet. Heb je geen kaas gegeten van digitale geletterdheid, dan ben je een digibeet.” In een samenleving die razendsnel verandert, moeten kinderen voorbereid zijn op een toekomst waarin technologie een centrale rol speelt. Kinderen op Het Mozaïek hebben, zoals Daan het noemt, een rugzakje. “Dat maakt ze extra kwetsbaar voor de uitwassen van digitale media. Daarom is het onze taak om hen digitaal weerbaar te maken.”
Van visie naar curriculum
Sinds zijn aantreden als directeur zocht Daan actief naar manieren om digitale geletterdheid op zijn school een plek te geven. Niet als project, maar als vast onderdeel van het curriculum. Het proces om digitale vaardigheden goed te verankeren begon met het in kaart brengen van de ontwikkelbehoeften binnen het team. Samen werd onderzocht wat er al aanwezig was aan kennis en waar de ambities lagen. “Tijdens een gezamenlijke sessie werden waardevolle inzichten verzameld, die de basis vormden voor het visiestuk.” En nu zijn we in de fase van implementatie en curriculumontwikkeling, inclusief leerlijn, dat vanaf schooljaar 2025-2026 volledig geïmplementeerd wordt.
Praktisch én inspirerend
De ondersteuning die Daan kreeg bleek al snel heel waardevol. “Het is nog een jonge organisatie die met vernieuwing bezig is, heel proactief is, en écht iets wil betekenen voor het onderwijs.” “Ze spreken een taal die aansluit bij de praktijk.” Wat Daan waardeert in de samenwerking met dé codeerschool is de vakinhoudelijke en didactische aanpak. “Ze leveren vakdidactiek, digitale vakdidactiek en geven handige tips en praktische handvatten aan leerkrachten”
Begin vandaag nog
Zijn advies aan andere scholen is helder: “Begin op tijd. Je doet het niet voor jezelf, maar voor de leerling. En als je dat doet, zie je dat kinderen nieuwsgierig worden. Ze willen meer weten over alles wat met digitalisering te maken heeft en ze gaan er bewuster mee om dan voorheen.”
Tot slot stelt Daan de meest fundamentele vraag die elke school zich zou moeten stellen: “Kunnen onze leerlingen uitleggen wat we doen met digitale geletterdheid? Als zij daar een goed antwoord op kunnen geven, dan weet je: we zijn op de goede weg.”