Digitale geletterdheid echt goed aanpakken?begin nu.

Elke stap telt, zeker de eerste.
Of je nu net begint met oriënteren of al midden in een visietraject zit: weten waar je staat geeft richting en rust.

Bij Dé Codeerschool denken we graag met je mee. We hebben al meer dan 1000 scholen geholpen om de juiste stappen te zetten, samen, praktisch en op maat. Zo zorgen we ervoor dat digitalisering geen extra last wordt, maar juist een krachtige ondersteuning van jullie onderwijs.

Direct aan de slag? Vraag een nulmeting aan

Partners waar we trots op zijn

Stap 1 ontdek waar je staat, beslis waar je naartoe wilt

Samen bouwen aan de basis voor digitale geletterdheid

Scholen willen wel aan de slag met digitale geletterdheid, maar weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Daarom starten we samen met twee cruciale eerste stappen:

  • Het vormen van een werkgroep
  • Een nulmeting die laat zien waar jullie nu staan

Deze combinatie zorgt voor draagvlak, focus en richting. Zonder dit fundament blijft het vaak bij goede bedoelingen. Met ons zet je direct concrete stappen.

Wat we doen in stap 1:

  • Samenstelling van een werkgroep met kartrekkers uit jouw team

  • Nulmeting bij teamleden (en evt. leerlingen)

  • Analyse van bestaande inzet en digitale middelen

  • Visuele rapportage + praktisch advies voor vervolgstappen

Scholen die starten met onze nulmeting implementeren digitale geletterdheid gemiddeld 3x sneller

Stap 2 geef richting met een gedeelde visie, realiseer het met concreet beleid

Van intentie naar uitvoering: maak digitale geletterdheid structureel

Zonder heldere visie en beleid blijft digitale geletterdheid vaak iets vrijblijvends. In deze stap vertalen we samen jullie ambities naar een concreet plan dat richting geeft en gedragen wordt door het team.

We helpen jullie keuzes te maken:

  • Wat willen we leerlingen meegeven?

  • Werken we met een methode of maken we zelf een leerlijn?

  • Hoe zorgen we voor draagvlak in het hele team?

Met een goed fundament neem je het hele team mee en voorkom je versnipperde of tijdelijke aanpakken.

Wat we doen in stap 2:

  • Samen ontwikkelen van een gedragen visie op digitale geletterdheid

  • Omzetten van visie naar beleidsplan en praktische afspraken

  • Keuzes maken over inzet van methodes en leerlijnen

  • Inbedding in bredere schoolontwikkeling en professionalisering

Duidelijke keuzes voorkomen keuzestress en versnippering

kunstmatige intelligentie (AI) als adaptief leermiddel bij een leerling op school

Wat zeggen anderen over ons?

"Van DG-druk naar DG-ondersteuningsgeluk"

Wanneer je voor toekomstbestendig onderwijs gaat maar je hebt op het gebied van digitale geletterdheid niet de nodige skills in huis…dan bel je dé codeerschool! Zij maakten voor ons een realistisch en haalbaar beleidsplan op maat. Wij gingen van DG-druk naar DG-ondersteuningsgeluk!

Ellen Brand van De Watermolen met Dé Codeerschool
Ellen Brand

De Watermolen

"Van grote meerwaarde voor onze school!"

Dé codeerschool zorgt bij ons al een paar jaar naar volle tevredenheid voor vaste leerkrachten digitale geletterdheid. Ze zijn écht onderdeel van het team! Er is veel flexibiliteit en ze zijn zeer oplossingsgericht. Ze zijn van grote meerwaarde voor onze school!

Tevreden klant Pieter Bosman van IKC het talent schrijft review over diensten Dé Codeerschool
Pieter Bosman

IKC Het Talent

"Dé codeerschool is een must voor iedere school!"

Alweer 2 jaar hebben wij lessen van docenten van dé codeerschool. Leerlingen krijgen écht nieuwe vaardigheden mee en leren op een andere manier kijken naar vraagstukken Ook is er differentiatie; iedere leerling komt tot zijn recht. Wat betreft digitale geletterdheid is dé codeerschool een must voor iedere school!

Dennis Brand De Spiegel & De Gouw
Dennis Brand

De Spiegel & De Gouw

Leraar helpt leerlingen met digitale geletterdheid op een laptop in de klas, gericht op het ontwikkelen van mediawijsheid.

Stap 3 geef digitale geletterdheid een vaste plek in je onderwijs

Van visie naar praktijk: ontwikkel een leerlijn die werkt

Een visie is pas waardevol als deze leidt tot concreet onderwijs. In deze stap vertalen we het beleid naar een doorlopende leerlijn: een samenhangend aanbod dat past bij jullie leerlingen en team.

Of je nu kiest voor een bestaande methode, of zelf iets wilt ontwikkelen we helpen je met structuur, afstemming op de kerndoelen en integratie in bestaande vakken.

Wat we doen in stap 3:

  • Ontwikkelen of kiezen van een leerlijn digitale geletterdheid

  • Koppeling met kerndoelen en bestaande vakken

  • Advies over inzet van methodes of maatwerk

  • Aansluiting zoeken bij projecten, thema’s of zaakvakken

Scholen met een doorlopende leerlijn ervaren 2x meer effect bij leerlingen

Stap 4 laat het niet bij een goed begin veranker de aanpak

Van leerlijn naar structuur voor een blijvend effect

De leerlijn staat, het onderwijs is vormgegeven nu is het tijd om te zorgen dat digitale geletterdheid niet afhankelijk blijft van losse initiatieven of een paar betrokken collega’s.

In deze stap helpen we je om digitale geletterdheid stevig te verankeren in de organisatie. We zorgen dat de leerlijn geborgd is in de jaarplanning, overlegmomenten en teamstructuur zodat het onderdeel wordt van hoe jullie als school werken.

Wat we doen in stap 4:

  • Opnemen van de leerlijn in het jaarplan en studiedagen

  • Afspraken vastleggen over evaluatie, monitoring en bijstelling

  • Organiseren van schoolbrede activiteiten (bijv. mediawijsheidweek)

  • Adviseren over taakverdeling, eigenaarschap en continuïteit bij personeelswissels

Onze ondersteuning helpt scholen niet alleen met de inhoud, maar vooral met het organiseren ervan zo voorkom je terugval bij drukte of teamwissels

Zij gingen je al voor:

digitale geletterdheid implementeren bij scholen doen we samen met dé codeerschool en instruct

Stap 5 maak je team vaardig, zelfverzekerd en toekomstgericht

Zorg dat elke leerkracht digitaal vaardig én gemotiveerd voor de klas staat

De structuur staat, de leerlijn ligt er  nu is het tijd om het team in positie te brengen. Want zelfs met de beste planning valt digitale geletterdheid stil als leerkrachten zich onzeker voelen.

In deze laatste stap zorgen we dat het team zich bekwaam voelt en energie krijgt om digitale geletterdheid echt vorm te geven. We combineren praktijkgerichte trainingen, co-teaching en online ondersteuning altijd afgestemd op de behoefte in jullie team.

Wat we doen in stap 5:

  • Scholingsplan op maat, gebaseerd op de nulmeting en schoolvisie

  • Workshops op school: praktisch, interactief en direct toepasbaar

  • Online trainingen via ons e-learning platform

  • Co-teaching en coaching on locatie voor extra vertrouwen

  • Kick-off moment met het hele team om het traject krachtig te starten

“Zelfs collega’s die normaal huiverig zijn voor ‘iets met computers’ waren enthousiast na de sessies van Dé Codeerschool.” — Teamleider KC Nova, Tilburg

Leerling werkt achter laptop en leert betrouwbare bronnen herkennen op het internet voor mediawijsheid in het onderwijs

Digitalisering is geen keuze meer, het is een realiteit.

Digitalisering is overal: thuis, op het werk en zeker ook op school. Juist daarom is het essentieel dat leerlingen leren omgaan met de eindeloze stroom aan informatie, technologie en invloeden die hen dagelijks bereikt.

Digitale geletterdheid is meer dan ‘goed met computers kunnen omgaan’. Het gaat over kritisch denken tijdens het maken van een werkstuk, het herkennen van misinformatie. Maar ook het veilig navigeren in een online wereld waarin cyberpesten en AI-gegenereerde beelden de norm kunnen worden. 

De volgende generaties verdienen kaders én begeleiding om hier veilig, verantwoordelijk en zelfverzekerd mee om te leren gaan.

Moderne, digitale lesmaterialen maken leren niet alleen leuker, maar ook effectiever. Ze kunnen taal- en rekenachterstanden helpen verkleinen, juist bij leerlingen die minder geprikkeld raken door traditionele methodes.

Bij dé Codeerschool bieden we maatwerk. Maatwerk dat past bij jullie leerlingen, leerkrachten en de uitdagingen op school. Met coaching en vakleerkrachten die ondersteunen bij implementatie. En vooral: digitalisering die niet zorgt voor méér werkdruk, maar juist ontzorgt en ondersteunt.

Voorbeeldlessen DG

Met onze voorbeeldlessen kun je alvast een beeld krijgen van de lesmaterialen.

We hebben de volgende voorbeeldlessen …. & … gemaakt. Deze zijn geintegreerd in methodes als DIGIT maar ook als losse les te gebruiken.

Onze implementatie bied ontzorging in de vorm van lesmaterial, maar ook door vakdocenten beschikbaar te stellen om deze lessen aan te bieden. Op deze manier garanderen we de kwaliteit van de lessen, terwijl we ook nog eens de scholen kunnen ontzorgen en coachen in deze transitie. 

NOG NIET BESTAAND? MOET HERSCHREVEN WORDEN OP BASIS VAN INFO RONDOM NIEUWE LESSEN, ANDERS OFFLINE VOOR NU?

nulmeting digitale geletterdheid van dé codeerschool voor het implementeren van het vak digitale geletterdheid in het curriculum op school

Klaar voor verandering?

Nog niet klaar voor een nulmeting, maar wil je wel actie ondernemen?

Ontvang de whitepaper

Volg de checklist implementatie digitale geletterdheid en maak een vliegende start!

Laat je inspireren door ons team

Dé codeerschool vindt dat elke leerling een kansrijke toekomst verdient door sterke digitale vaardigheden.

Vind jij dat ook? Neem dan vrijblijvend contact op met dé codeerschool om de mogelijkheden te bespreken en een startmeting te verrichten.