Digitale geletterdheid vraagt om samenwerking – dit is waarom

Hoe Brede School Noorderbreedte digitale geletterdheid integreert

Peggy Tholen is directeur van Brede School Noorderbreedte in Diemen. In een tijd waarin kinderen steeds jonger met digitale middelen in aanraking komen, vindt zij het vanzelfsprekend dat scholen daar verantwoordelijkheid in nemen. “Niet alleen: hoe gebruik je een device, maar ook: hoe gebruik je het veilig? Wat deel je online wel en wat niet? Die bewustwording hoort gewoon bij goed onderwijs.”

Digitale vaardigheden passen bij brede ontwikkeling

Noorderbreedte is een brede school, wat betekent dat ze veel meer doet dan alleen onderwijs. “We bieden opvang, naschoolse activiteiten, en zetten vol in op brede ontwikkeling. Digitale geletterdheid past daar perfect in.” Peggy zag al vroeg dat het nieuwe curriculum digitale vaardigheden serieuzer gaat verankeren. “Toen ik hoorde dat de concept kerndoelen eraan kwamen, dacht ik: we moeten nu al in beweging komen. Ik vind het fijn om voorloper te zijn, dan kun je nog een beetje pionieren en ontdekken wat werkt voor jouw school.”

Samen pionieren aan visie en uitvoering

Voor de invoering van digitale geletterdheid zocht Peggy bewust een externe partner. “Je kunt dit niet alleen als school. Je hebt iemand nodig die het onderwerp voor je trechtert en telkens terugbrengt naar je eigen visie: wat willen we echt, en hoe sluit dat aan op ons onderwijs?”

Die begeleiding vond ze bij dé codeerschool. “We hebben samen met het hele team visiebepaling gedaan, onder andere met het spel van het SLO. Het contact is prettig, iedereen neemt de tijd. Wat ik vooral waardeer is hoe zij het onderwerp steeds terugbrengen tot de kern: dit is jullie koers  wat sluit daarbij aan?”

Een jaar lang les van een vakdocent

Noorderbreedte koos ervoor om een vakdocent digitale geletterdheid in te huren voor twee dagen per week, een heel schooljaar lang. “Zo hebben álle leerlingen van groep 4 t/m 8 wekelijks les gehad. Ze kregen een gedegen aanbod én de leerkrachten waren erbij. Zo konden zij ook zien hoe je zo’n les vormgeeft, wat werkte, en wat kinderen nodig hebben.”

De school besloot om digitale geletterdheid niet als losse methode te benaderen, maar te integreren in het thematisch onderwijs. “Maar dan moet je als leerkracht wel over de juiste vaardigheden beschikken en die hebben we afgekeken van de vakdocent.”

Tip: neem de tijd en betrek je team

Aan andere scholen geeft Peggy het advies om het proces goed te doorlopen. “Bespreek eerst met je team: wat willen we? Waarom is het belangrijk? En hoe willen we het vormgeven; methodisch of geïntegreerd? Je moet je populatie goed kennen en dan tijd nemen voor visievorming én uitvoering.”

Haar belangrijkste oproep: “Wacht niet te lang. Dit is belangrijk. En je hoeft het niet alleen te doen.”

15 december 2025

Blog

Laat je inspireren en ontwikkelen met onze verhalen, informatie, tips en actualiteiten.

default
Afbeelding Daan Huisman in de School 16_9-min
Mediawijsheid in de klas
Hoe leer je kinderen computational thinking?