Kerndoel B1: creëren met digitale technologie

Kerndoel ‘creëren met digitale technologie’ valt onder domein ‘ontwerpen & maken’.

De leerling moet in staat zijn passende strategieën te gebruiken bij het creëren en gebruiken van verschillende typen digitale producten.

Wat houdt het in?

Bij het kerndoel ‘creëren met digitale technologie’ kan gedacht worden aan:

• Verkennen van verschillende digitale tools om media te maken, zoals presentatiesoftware.
  • Verzamelen en visueel structureren van informatie over digitale geletterdheid in een infographic.
  • Een informatief filmpje maken voor een ouderavond waarin het belang van digitale geletterdheid wordt gepromoot.
  • Een onderzoek doen en de resultaten verwerken in een prezi-presentatie.
  • Nalopen van elke gebruikte afbeelding op auteursrechten in een presentatie.

Lesplan creëren met digitale technologie

Een globaal voorbeeld van een lesplan:

Les: digitale creativiteit en rechtsbewustzijn.

Activiteit: leerlingen maken kennis met canva en leren over het belang van auteursrechten.

Materiaal: computers of tablets met toegang tot Canva.

Opdracht: maak een infographic over het gebruik van afbeeldingen en auteursrechten.

Meer weten?

Neem contact op met onze experts digitale geletterdheid en laat je tijdens een vrijblijvend advies gesprek adviseren over een geschikte aanpak en passende lessen voor jouw specifieke behoeften!