Kerndoel B2: programmeren

Kerndoel programmeren valt onder domein ‘ontwerpen & maken’. 

De leerling moet in staat zijn passende strategieën te gebruiken bij het creëren en gebruiken van verschillende typen digitale producten.

Jouw klas direct leren programmeren in één dag bij Microsoft Dream Space? Schrijf jouw klas in!

Wat houdt het in?

Bij het kerndoel programmeren kan gedacht worden aan:

  • In eigen woorden beschrijven wat het programma doet en hoe het werkt.
  • Het maken van stappenplannen voor het programma en die weergeven in een schema.
  • Begrijpen en aanpassen van bestaande programma’s, zowel individueel als samen, bijvoorbeeld instructies voor een robot of een spel in een blok gebaseerde programmeertaal.
  • Het aansturen van een robot om een taak uit te voeren, bijvoorbeeld een pad volgen.
  • Het programmeren van een game die reageert op gebruikersinvoer.

Lesplan programmeren

Een globaal voorbeeld van een lesplan:

Les: basis van Programmeren.

Activiteit: Robot Labyrinth Challenge.

Materiaal: tablets of laptops met block-based programmeerplatform zoals Scratch.

Opdracht: programmeer een robot zoals Bee-bot om door een doolhof te navigeren.

Meer weten?

Neem contact op met onze experts digitale geletterdheid en laat je tijdens een vrijblijvend advies gesprek adviseren over een geschikte aanpak en passende lessen voor jouw specifieke behoeften!