Kerndoel C2: Digitale technologie, de samenleving en de wereld

Kerndoel ‘digitale technologie, de samenleving en de wereld’ valt onder domein ‘wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving’.

De leerling verkent hierbij hoe digitale technologie, digitale media en de samenleving elkaar wederzijds beïnvloeden. 

Wat houdt het in?

Bij het kerndoel kan gedacht worden aan:

  • Bespreken van de vraag wat er gebeurt als een robot voor een deel van de tijd de leraar zou vervangen.
  • Onderzoeken van de maatschappelijke gevolgen als sommige mensen geen digitale apparaten of internetabonnement hebben.
  • Bespreken dat een slimme thermostaat kan helpen om in huis efficiënt en zuinig met energie om te gaan, maar zelf ook weer energie verbruikt.
  • Onderzoeken van de invloed van het stroomverbruik van datacenters.
  • Onderzoeken van de invloed van digitale technologie op handel en de manier waarop we met geld omgaan.

Lesplan

Een globaal voorbeeld van een lesplan:

 

Les: technologie om ons heen.

Activiteit: verhalen en voorbeelden delen.

Materiaal: afbeeldingen van technologieën, papier, en kleurpotloden.

Opdracht: teken jouw favoriete digitale technologie en vertel hoe deze mensen helpt.

Meer weten?

Neem contact op met onze experts digitale geletterdheid en laat je tijdens een vrijblijvend advies gesprek adviseren over een geschikte aanpak en passende lessen voor jouw specifieke behoeften!