Kerndoel C1: Digitale technologie, jezelf en de ander

Kerndoel ‘digitale technologie, jezelf en de ander valt onder domein ‘wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving’.

De leerling moet weloverwogen keuzes kunnen maken bij het gebruik van digitale technologie en digitale media.

Wat houdt het in?

Bij het kerndoel kan gedacht worden aan:

• Bespreken en in kaart brengen van de schermtijd van de leerlingen.
  • Je bewust zijn van het bestaan van een online identiteit, ook als je daar niet zelf bewust aan gewerkt hebt. Bijvoorbeeld gegevens over jou bij de overheid, bij zorgverleners of de baby foto’s die je ouders op facebook hebben gezet.
  • Nagaan welke invloed beeldvorming in media heeft op het zelfbeeld.
  • Onderzoeken of en welke informatie er over de leerling te vinden is en wie die informatie verspreid heeft.
  • Bespreken van de situatie dat iedereen tijdens het eten op zijn smartphone zit.

Lesplan

Een globaal voorbeeld van een lesplan:

Les: digitale identiteit en media invloed.

Activiteit: online zelfreflectie en media-analyse.

Materiaal: computers of tablets met internettoegang.

Opdracht: onderzoek en reflecteer op je eigen online aanwezigheid en de impact van media op zelfbeeld.

Meer weten?

Neem contact op met onze experts digitale geletterdheid en laat je tijdens een vrijblijvend advies gesprek adviseren over een geschikte aanpak en passende lessen voor jouw specifieke behoeften!