Kerndoel A1: digitale systemen

Kerndoel digitale systemen valt onder domein ‘kennis & vaardigheden’.

De leerlingen moeten in staat zijn om digitale systemen functioneel in te zetten.

Wat houdt het in?

Bij het kerndoel ‘digitale systemen’ kan gedacht worden aan:

• Weten wat de verschillende functies zijn van bijvoorbeeld een printer, monitor of router
  • Het vergelijken van de werking van een laptop, spelcomputer en tablet
  • Een tekst met een tekstverwerkingssoftware opmaken en daarin met anderen samenwerken;
  • Een logische mappenstructuur aanmaken in een cloud-omgeving, met duidelijke bestandsnamen
  • Weten hoe software te installeren of updaten op een device
  • Het oplossen van uitval van een scherm of een verloren connectie met internet.

Lesplan digitale systemen

Een globaal voorbeeld van een lesplan voor de les voor tekstverwerking en samenwerking:

Activiteit: tekstverwerking vaardigheden en samenwerken in documenten.

Materiaal: toegang tot tekstverwerkingssoftware zoals Microsoft Word.

Opdracht: leerlingen werken samen aan een document en passen verschillende opmaakopties toe.

Geintegreerd in zaakvak: pas dit toe bij een opdracht voor wereldoriëntatie.

Meer weten?

Neem contact op met onze experts digitale geletterdheid en laat je tijdens een vrijblijvend advies gesprek adviseren over een geschikte aanpak en passende lessen voor jouw specifieke behoeften!