Godfried
Geschreven door: Godfried Hartkamp
2 juli 2024

De invloed van Artificial Intelligence (AI) op het onderwijs

De ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI) veranderen het onderwijs in een razend tempo. AI heeft keerzijden, maar biedt ook veel kansen voor het onderwijs. Welke invloed heeft dit op de onderwijspraktijk? Hoe kunnen leraren AI omarmen en inzetten om hun leerlingen beter te ondersteunen? Er zijn veel AI-tools ontwikkeld die gericht zijn op het verbeteren van het onderwijs en het besparen van tijd voor leerkrachten. Hier beschrijven we enkele van onze meest praktische en favoriete AI-tools in het onderwijs:

Automatisch op maat lessen maken

De AI-lesgenerator in LessonUp genereert snel op maat gemaakte lessen, wat leraren veel tijd bespaart bij de voorbereiding. Door AI wordt de inhoud aangepast aan verschillende leerstijlen en niveaus, wat de kwaliteit en relevantie van de lessen verbetert. De integratie met interactieve elementen maakt lessen bovendien boeiender en dynamischer.

Gepersonaliseerde leertrajecten creëren

Microsoft AI in Teams maakt het mogelijk gepersonaliseerde leertrajecten te creëren die zijn afgestemd op de individuele behoeften van elke student. Dit verhoogt de efficiëntie van het leerproces en helpt leraren om gerichter ondersteuning te bieden. Tools zoals Microsoft Forms en AI-aangedreven correctiesoftware kunnen automatisch toetsen en opdrachten nakijken, wat zorgt voor onmiddellijke feedback en tijdsbesparing.

AI voor inclusief onderwijs

Microsoft Immersive Reader is een krachtige tool die lezen en schrijven toegankelijker maakt voor alle studenten, inclusief die met leesproblemen of leerstoornissen. Het biedt functies zoals tekst-naar-spraak en spraakherkenning, waardoor ook leerlingen die moeite hebben met lezen, schrijven of typen de inhoud kunnen begrijpen. Beeldonderschrift helpt leerlingen met visuele beperkingen door automatisch beschrijvingen van afbeeldingen te genereren.

Verbeteren van schrijfvaardigheden

Grammarly is een eenvoudig te gebruiken AI-hulpmiddel dat grammatica, spelling, interpunctie en stijl in geschreven teksten controleert. Het helpt studenten om hun schrijfvaardigheden te verbeteren en bespaart leraren tijd bij het nakijken van schrijfopdrachten. Het platform biedt ook geavanceerdere functies, zoals ingebouwde begeleiding en feedback.

Onderwijs leuker en effectiever maken

Quizlet is een handige studietool die leren leuker en effectiever maakt. Studenten en leraren kunnen digitale flashcards en studiesets maken en delen. Quizlet biedt ook interactieve spelletjes, zoals Match en Gravity, die studeren leuk maken. De AI volgt de voortgang van studenten en helpt hen zich te concentreren op de onderwerpen waar ze meer oefening nodig hebben.

Bijles-chatbot voor hulp bij huiswerk

Socratic by Google is een intelligente bijles-chatbot die leerlingen helpt met hun huiswerk en studie. Het biedt gepersonaliseerde ondersteuning door antwoorden en uitleg te geven op basis van foto’s van vragen of problemen die studenten uploaden. Hierdoor krijgen studenten direct hulp, waardoor hun begrip van de stof verbetert en leraren worden ontlast.

Gamification als gepersonaliseerde leerervaring

Classcraft imaakt onderwijs aantrekkelijker door gamification, waarbij het klaslokaal wordt omgezet in een rollenspel dat leerlingen motiveert door punten, beloningen en uitdagingen aan te bieden. De AI past de moeilijkheidsgraad en leerinhoud aan op de voortgang van elke leerling, wat zorgt voor een gepersonaliseerde leerervaring. Bovendien biedt Classcraft immersieve VR-ervaringen, waardoor leerlingen complexe concepten kunnen verkennen en begrijpen.

De integratie van AI in het onderwijs biedt ongekende mogelijkheden om het leren te personaliseren, de betrokkenheid van leerlingen te vergroten en de werkdruk voor leraren te verlichten. Door deze innovatieve tools te omarmen, kunnen leraren het onderwijs transformeren en hun leerlingen beter ondersteunen. Het is duidelijk dat AI niet alleen een hulpmiddel is, maar een krachtig instrument dat het onderwijs toekomstbestendig maakt.

Ben je klaar om de stap te zetten naar innovatief onderwijs en wil je meer weten welke kansen AI biedt bij jou op school? Plan dan een gratis adviesgesprek in!

Blog

Laat je inspireren en ontwikkelen met onze verhalen, informatie, tips en actualiteiten.

Klaslokaal les school digitale geletterdheid_891018388
Microbit digitale geletterdheid programmeren school_891638731