Onze expertise

Jij bent op zoek naar deskundigheid en een bewezen aanpak. Die kunnen wij bieden.

Onze aanpak in digitale geletterdheid is wetenschappelijk onderbouwd, altijd actueel en gericht op maatwerk voor elke onderwijsinstelling.

Honderden scholen hebben al ervaren hoe onze aanpak met op maat gemaakte oplossingen hen volledig ontzorgt op het gebied van digitale geletterdheid.

Door onze samenwerking met toonaangevende partners zoals het Ministerie van Onderwijs, Microsoft, Malmberg en Instruct, bieden we betrouwbare en innovatieve oplossingen en streven we naar digitale gelijkheid en zelfredzaamheid door in heel Nederland het kernvak digitale geletterdheid succesvol te implementeren.

Weet je niet waar te beginnen? Plan een nulmeting of een adviesgesprek in, of schrijf je klas in voor Microsoft Dream Space!

Wat is digitale geletterdheid?

Digitale geletterdheid omvat kennis van digitale technologie en de vaardigheden om hiermee actief en bewust om te gaan. Deze competenties zijn cruciaal in de samenleving van vandaag en morgen waarin jongeren dagelijks navigeren en informatie uitwisselen.

Maarliefst 66% van de leerlingen krijgt een digitaal georiënteerde baan die nu nog buiten ons voorstellingsvermogen ligt.

In 2025/2026 wordt dit kernvak onderdeel van de examens in het voortgezet onderwijs, en hier moeten leerlingen op voorbereid worden.

Hieronder lees je meer over de drie domeinen van digitale geletterdheid:

• Praktische kennis & vaardigheden
  • Ontwerpen & maken
  • Wisselwerking tussen technologie, media, de mens en de samenleving

Belangrijke data voor subsidie Verbetering Basisvaardigheden

De invloed van Artificial Intelligence (AI) op het onderwijs

Dé codeerschool en Microsoft: genomineerd voor Computable Awards met Dream Space

Het belang van een nulmeting in digitale geletterdheid voor basisscholen

Webinar: hoe motiveer ik het lerarenteam om met digitale geletterdheid te starten?

Leerlingen leren programmeren. Dit zijn onze favoriete tools en leermiddelen

Praktische kennis & vaardigheden

Domein A: praktische kennis & vaardigheden gaat om hoe leerlingen digitale systemen functioneel in kunnen zetten, ze doelgericht navigeren in het digitale media- en informatielandschap voor het verwerven en verwerken van informatie, hoe ze veilig om kunnen gaan met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen en hoe ze deze data en dataverwerking kunnen gebruiken. Tevens leren ze hoe AI-systemen werken.

1. Digitale systemen
  2. Digitale media en informatie
  3. Veiligheid en privacy
  4. Data
  5. Artificiële intelligentie (AI)

Ontwerpen en maken

Het domein B: ontwerpen en maken gaat om het gebruik van digitale technologie en programmeren voor het creatief vormgeven en realiseren van digitale producten.

1. Creëren met digitale technologie
  2. Programmeren

Wisselwerking tussen technologie, media, de mens en de samenleving

Dit domein, C, gaat over hoe digitale tools ons en onze wereld beïnvloeden, en hoe we daarmee omgaan en erop reageren.

1. Digitale technologie, jezelf en de ander
  2. Digitale technologie, de samenleving en de wereld
"Van DG-druk naar DG-ondersteuningsgeluk"

Wanneer je voor toekomstbestendig onderwijs gaat maar je hebt op het gebied van digitale geletterdheid niet de nodige skills in huis…dan bel je dé codeerschool! Zij maakten voor ons een realistisch en haalbaar beleidsplan op maat. Wij gingen van DG-druk naar DG-ondersteuningsgeluk!

Ellen Brand van De Watermolen met Dé Codeerschool
Ellen Brand

De Watermolen

"Van grote meerwaarde voor onze school!"

Dé codeerschool zorgt bij ons al een paar jaar naar volle tevredenheid voor vaste leerkrachten digitale geletterdheid. Ze zijn écht onderdeel van het team! Er is veel flexibiliteit en ze zijn zeer oplossingsgericht. Ze zijn van grote meerwaarde voor onze school!

Tevreden klant Pieter Bosman van IKC het talent schrijft review over diensten Dé Codeerschool
Pieter Bosman

IKC Het Talent

"Dé codeerschool is een must voor iedere school!"

Alweer 2 jaar hebben wij lessen van docenten van dé codeerschool. Leerlingen krijgen écht nieuwe vaardigheden mee en leren op een andere manier kijken naar vraagstukken Ook is er differentiatie; iedere leerling komt tot zijn recht. Wat betreft digitale geletterdheid is dé codeerschool een must voor iedere school!

Dennis Brand De Spiegel & De Gouw
Dennis Brand

De Spiegel & De Gouw

Onze partners

Samen met toonaangevende partners bereiken we meer. Deze sterke samenwerkingen sterken ons in de missie om elke leerling, ongeacht achtergrond, voor te bereiden op een wereld waar de technologie van morgen centraal staat.

Zo bereiken we meer gelijke kansen voor leerlingen en hun toekomstige carrières. Want 2/3e krijgt een baan die we ons nu nog niet kunnen voorstellen.

Blog

Laat je inspireren en ontwikkelen met onze verhalen, informatie, tips en actualiteiten.

Klaslokaal les school digitale geletterdheid_891018388
Microbit digitale geletterdheid programmeren school_891638731
DreamSpace
Leraren team digitale geletterdheid school_466275859

Laat je inspireren door ons team

Dé codeerschool vindt dat elke leerling een kansrijke toekomst verdient door sterke digitale vaardigheden.

Vind jij dat ook? Neem dan vrijblijvend contact op met dé codeerschool om de mogelijkheden te bespreken en een startmeting te verrichten.

Volg ons op LinkedIn!

Volg ons op LinkedIn voor updates, waardevolle inzichten en tips van onze experts.

Zo helpen wij jou om op de hoogte te blijven van de nieuwste actualiteiten en ontwikkelingen. Sluit je aan bij onze community en mis niets van wat er speelt rondom digitale geletterdheid!